purløgsmark
Skip Navigation LinksBRK Nyheder Bornholm har fået en fælles fødevarestrategi

Bornholm har fået en fælles fødevarestrategi

12-10-2017

PRESSEMEDDELELSE

Nu lanceres den færdige Bornholms Fødevarestrategi 2017-2025. Bag strategien står et stærkt partnerskab for udvikling og afsætning af bornholmske kvalitetsfødevarer, som består af Bornholms Regionskommune, Bornholms Landbrug og Gourmet Bornholm – en del af regional madkultur. Der ligger et stort arbejde bag den ambitiøse strategi, som er enestående i Danmark. Det er nemlig første gang, at en landboforening, en kommune og en fødevare-paraplyorganisation slår sig sammen om en fælles fødevarestrategi. 

Et år er gået, siden de tre parter besluttede at lave en fælles fødevarestrategi for Bornholm. Det tager tid at finde fælles fodslag og sørge for, at alle vigtige parters input også kommer med. Men nu er nu er strategien her, og det er godt nyt for øens fødevareerhverv.

Formand i Bornholms Landbrug Lars-Ole Hjorth-Larsen fortæller: ”Vi har skabt partnerskabet og udarbejdet en fælles fødevarestrategi for at styrke forholdene for vores fødevareproducenter og få alle tandhjul i værdikæden til at trække udviklingen i samme retning. Hvis Bornholm fortsat skal være i front, når det gælder fødevarer – skal der tænkes nyt, på tværs af sektorer etc. Derfor så vi et behov for en fælles strategi for Bornholm”.

Strategien består af de fælles dele; vision, mission og fire målsætninger, der lyder;

  1. Bornholm tilbyder Danmarks bedste fødevaremiljø
  2. Bornholm producerer Danmarks bedste fødevareoplevelser
  3. Bornholm vælger lokale råvarer og produktion
  4. Bornholm fremtidssikrer gennem diversitet

Derudover har de tre parter lagt sig fast på at sætte gang i forskellige indsatser i hver deres organisationer.

”Vi har sat målene højt, så vi sammen kan være ambitiøse og sikre, at Bornholm holder fast i den meget stærke position, vi har på fødevareområdet. Bornholm oplever i disse år en stor bevågenhed, når det gælder gourmet og lokale fødevarer – ikke kun blandt turister, journalister etc. men også i kommunen har vi øget fokus på maden og er i gang med at forbedre det offentlige køkken. Fx vil vi gerne bruge flere lokale råvarer.” lyder fra en anden part, borgmester Winni Grosbøll.

Strategien var i høring i foråret og her kom mange forskellige kommentarer, som strategien nu er blevet rettet til efter. Eksempelvis tydeligere opbakning til fiskeriet og forbrugerne mere i fokus. Ligesom også strategiens centrale dele er blevet mere enkle.

Selvom det er de tre partnere, der står bag strategien, er den tænkt som et pejlemærke for hele øens fødevareerhverv. Derfor sender partnerskabet en stor opfordring til, at alle andre organisationer, virksomheder og foreninger, der arbejder med fødevarer, bruger strategien og også tænker sig selv ind i den. ”Det er meningen, at strategien skal fungere som en fælles overligger for fremtidens fødevareudvikling på Bornholm. Derfor vil vi gerne opfordre til, at den bruges af alle som et konkret værktøj til inspiration og prioritering af kommende indsatser og projekter” anbefaler Jens Borup, formand for Gourmet Bornholm – en del af regional madkultur.

Strategien behandles endeligt på Kommunalbestyrelsesmødet i Bornholms Regionskommune i dag torsdag.

Læs strategien her (PDF)

FAKTA

Den bornholmske fødevaresektor står for 7-8 procent af den samlede bornholmske værdiskabelse.

Inkluderer man den fødevarerelaterede omsætning fra hoteller og restauranter i beregningen, så stopper lommeregneren på 1.055 mio. kr. (2015). Det svarer til 12 procent af den samlede værdiskabelse på Bornholm.

Bornholm har i dag over 80 fødevare-forarbejdende virksomheder. Halvdelen sælger deres varer i hele Danmark, og tæt på 20 eksporterer til udlandet.

Samtidig er der (august 2017) over 40 nye fødevare-iværksættere i gang med produkt- og forretningsudvikling. 

I 2016 var 60 procent af maden i Bornholms Regionskommunes offentlige institutioner økologisk med brug af flest mulige lokale fødevarer.

Gastronomi er et centralt tema i Destination Bornholms pressearbejde. I 2015 blev der skabt ga-stronomi-omtaler til en værdi af 4,6 mio. kr., som nåede ud til mere end 4,2 mio. læsere, lyttere og seere.