Ny cyberhotline skal øge borgeres og virksomheders digitale sikkerhedEn ny Cyberhotline for digital sikkerhed skal hjælpe både borgere og virksomheder, hvis de er blevet hacket eller har brug for råd til at beskytte sig mod it-kriminalitet.

Cybertruslen er vedvarende og meget høj i Danmark, og det er vigtigere end nogensinde at beskytte sig digitalt både som borger og virksomhed. Derfor har
Digitaliseringsstyrelsen, i samarbejde med
Center for Cybersikkerhed, oprettet en hotline, som skal hjælpe borgere og virksomheder med at få styr på den digitale sikkerhed.
Hos Cyberhotline for digital sikkerhed kan borgere blandt andet få hjælp til, hvordan de spotter falske webshops, beskytter sig mod svindel på sociale medier og sikrer deres trådløse netværk. Ligesom de kan få råd og vejledning ved mistanke om, at de har fået misbrugt personlige oplysninger.
Virksomheder kan blive klogere på, hvordan de ruster deres virksomhed mod digitale trusler som f.eks. ransomware, faktura-bedrag og phishing. Og så kan de få hjælp og vejledning, hvis de står i den svære situation at være udsat for et cyberangreb.
Cyberhotlinen for digital sikkerhed kan kontaktes på
telefon 33 37 00 37 på hverdage 8:00-20:00 og i weekenden og helligdage mellem 10:00-16:00.
Eller på mail via
sikkerdigital.dk/cyberhotline.
Du kan læse mere om
cyberhotlinen her.