Del på facebook
Skip Navigation LinksBRK Indflydelse & Politik Valg Kommunal- og Regionalvalg 18. november

Kommunal- og Regionalvalg 18. november

​​​​​​​​​​​​Tirsdag den 18. november er der valg til Kommunalbestyrelsen og Regionsrådet. Alle Bornholms stemmeberettigede kan stemme mellem kl. 8.00-20.00 ude på valgstederne.​​​​ Der skal vælges 23 medlemmer til kommunalbestyrelsen for en fireårig periode. Den nyvalgte kommunalbestyrelses valgperiode begynder den 1. januar 2026.

Brug din stemme

Vi opfordrer dig til at bruge din stemmeret og dermed være med til, at Bornholm får en høj stemmeprocent - engagerede borgere er vigtige for lokaldemokratiet.


Hvem kan jeg stemme på?

Kandidatlisten til Kommunalvalget finder du her​

Kandidatlisten til Regionalvalget, Region Østdanmark finder du her​

Stem via brev 

Alle stemmeberettigede borgere kan søge om at stemme pr. brev i perioden tirsdag 7. oktober-fredag 14. november. Så vælger du selv, hvornår du vil stemme forud for det fysiske valg finder sted. Det kan være en fordel, hvis du f.eks. er bortrejst på valgdagen eller blot foretrækker ikke at møde fysisk op på valgdagen.

Tidsbestilling på Borgerservice
Det er muligt at bestille tid til brevstemmeafgivning hos Borgerservice på www.brk.dk, på den måde bliver dit besøg så kort og præcist som muligt. Det er også muligt at møde op i åbningstiden uden tidsbestilling. (se åbningstider i boksen ude til højre).

Mulighed for brevstemmeafgivning i eget hjem
Vælgere der ikke kan møde frem på valgstedet på grund af sygdom eller manglende førlighed, har mulighed for at brevstemme i hjemmet den 11. november 2025, hvis der er ansøgt om det. Du søger om dette ved at ringe til Borgerservice på telefon 56 92 00 00. Der kan søges fra tirsdag den 21. oktober. Sidste frist for at søge om at stemme i eget hjem er torsdag den 6. november kl. 18.00.

​Brevstemmeafgivning for vælgere på f.eks. plejehjem elle​r midlertidige opholdssteder
Vælgere, der bor eller opholder sig i følgende boformer eller boliger, kan også brevstemme i boformen eller boligen:

  • Plejehjem og beskyttede boliger
  • Aflastningspladser. Personer med midlertidigt ophold
  • Boligformer for kvinder og mænd, som har været udsat for vold, trusler om vold, eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold
  • Almene plejeboliger, hvor der er tilknyttet omsorgs- og servicefunktioner med hørende personale 

Vælgere der bor på andre boformer i midlertidige ophold, kan brevstemme efter reglerne om bestemmeafgivning i eget hjem. Brevstemmeafgivningen i boformer og boliger vil foregå den 10. november 2025, hvis der er ansøgt om det.

Vælgere, der bor i øvrige almene ældreboliger, som er omfattet af lov om almene boliger med videre - og øvrige ældreboliger, der er omfattet af lov om boliger for ældre og personer med handicap, samt lette kollektivboliger, kan brevstemme efter reglerne om brevstemmeafgivning i eget hjem. 

Brevafstemmeafgivning for vælgere på sygehus og i kriminalforsorgens anstalter og arresthuse

Mulighed for brevstemmeafgivningen starter fra disse institutioner tirsdag 7. oktober 2025.

​​ ​​

​Søg om at stemme i eget hjem

Borgere, der er syge eller mangler førlighed, kan søge om at stemme i eget hjem ved et valg. Så kommer der to stemmeaftagere hjem hos den pågældende for at modtage borgerens stemme. Ønsker du at søge om at stemme i eget hjem, skal du kontakte Borgerservice på telefon: 56 92 00 00.

Valgkort

​Senest torsdag den 13. november​ skal du have modtaget dit valgkort, som angiver, hvor du skal stemme, og som du skal medbringe på valgdagen. Er der fejl i dit valgkort, skal du kontakte Borgerservice. Mister du dit valgkort, eller glemmer det på dagen, kan du stadig stemme, hvis du blot medbringer legitimation.

Afstemningssteder

Der er ni afstemningssteder på Bornholm, som holder åbent på valgdagen fra kl. 08.00-20.00.​ Alle, der er stemmeberettigede, er på forhånd tildelt et valgsted tæt på sin bopæl. Man kan søge om at ændre valgsted, hvis der er noget særligt, der taler for det.​

Afstemningssted

Adresse

Allinge Afstemningssted



Allinge Valgsted
Bornholms Idræts- og Kulturcenter, cafeteriet
Strandvejen 1
3770 Allinge

Østermarie Afstemningssted

Østermarie Valgsted
Østermarie Hallen
Idrætsvej 1
3751 Østermarie

Svaneke Afstemningssted

Svaneke Valgsted
Svaneke Hallen
Sydskovvej 4
3740 Svaneke

Nexø Afstemningssted
2. opstillingskreds

(består af Nexø, Bodilsker)

Nexø Valgsted
Paradisbakkeskolen
Kong Gustafsvej 10A
3730 Nexø

Pedersker Afstemningssted

Pedersker Valgsted
Pedersker Samlingshus
Pedersker Hovedgade 56,
3720 Aakirkeby

Aakirkeby Afstemningssted

Aakirkeby Valgsted
Aakirkeby-Hallerne, Hal B 
Grønningen 3

3720 Aakirkeby

Klemensker Afstemningssted

Klemensker Valgsted
Bornholms Ungdomsskole,
Sct. Klemensgade 26,
3782 Klemensker

Rønne Afstemningssted

 

Rønne Valgsted
Rønne Idrætshal
Torneværksvej 1
3700 Rønne

Hasle Afstemningssted

Hasle Valgsted
Hasle Idrætshal
Byvangen 6
3790 Hasle



Søg om at ændre afstemningssted

Hvilket valgsted du skal stemme på afgøres af din adresse, men er du handicappet eller har nedsat førlighed og er afhængig af gode adgangsforhold eller særlige hjælpemidler, så kan du søge om at ændre valgsted til et valgsted, som opfylder dine behov for tilgængelighed.

Du kan søge om at ændre valgsted fra tirsdag den 21. oktober og til mandag den 10. november 2025 før kl. 12.00.​

Har du brug for hjælpemidler på valgstedet, kan du søge om at blive flyttet til Rønne afstemningssted. Her vil der være en stemmeboks, som er indrettet med hjælpemidler blandt andet: justerbart bord, lup og sort filtpen ​OG CC TV.

Skema til at søge om at ændre afstemningssted kan downloades her eller ved henvendelse til Borgerservice.

Du modtager skriftlig besked om, hvorvidt du skal skifte afstemningssted eller ej. 

Hvis du har spørgsmål vedrørende brevstemmeafgivning
​​Kontakt Borgerservice på telefon: 56 92 00 00.​


​Valgplakater​

Det er tilladt at hænge valplakater op i forbindelse med valg - men der er nogle regler, som skal følges. 

Retningslinjer for ophængning af valgplakater

Plakatophængning foretaget af partier, kandidatlister, kandidater m.fl., er reguleret i lov om offentlige veje m.v. (vejloven), se lovbekendtgørelse nr. 435 af 24. april 2024, og lov om private fællesveje (privatvejloven), se lovbekendtgørelse nr. 422 af 25. april 2023 med senere ændringer.

Reglerne for ophængning af valgplakater er ens over hele landet.

Der skal ikke søges om tilladelse til at hænge valgplakater op, hvis det sker efter de regler, der er gengivet nedenfor.

Hvad er en valgplakat? 

Loven definerer en valgplakat som ”en valgagitatorisk meddelelse på en vejrbestandig plade, der ikke er større end 0,8 m2."

For at være omfattet af de regler, som fritager partier, kandidatlister og kandidater m.fl. for at skulle søge vejmyndigheden om tilladelse til at hænge valgplakater op, skal valgplakaten opfylde disse krav.

Ønsker man at ophænge større plakater, bannere, skærme med levende tekst og billeder m.v., skal der søges om tilladelse hertil hos den pågældende vejmyndighed.

Hvornår må valgplakater hænges op? 

Valgplakater i forbindelse med folketingsvalg, kommunale og regionale valg, Europa-Parlamentsvalg, folkeafstemninger og andre valg, der afholdes på offentligretligt grundlag (f.eks. menighedsrådsvalg), må hænges op på offentlige veje og private fællesveje i perioden fra kl. 12.00 den fjerde lørdag før valgdagen til 8 dage efter valget. Ved folketingsvalg må ophængning af valgplakater dog først ske fra statsministerens annoncering af valgets udskrivelse.

Til dette Kommunal- og Regionalvalg må der hænges valgplakater op fra lørdag den 25. oktober kl. 12.00 

Hvornår skal valgplakaterne være taget ned igen? 

Valgplakaterne og de midler, der er brugt til at hænge dem op med (strips, snore m.v.), skal være taget ned igen senest 8 dage efter valgdagen ved døgnets afslutning.

Hvor og hvordan må valgplakater hænges op? 

Valgplakater må hænges op på master til vejbelysningen og til brug for elforsyningen på både offentlige veje og private fællesveje. Derudover må valgplakater på offentlige veje også hænges på vejtræer, hegn samt på indretninger fæstnet i jorden, der har til formål at fremvise valgplakater.

Valgplakater skal ophænges forsvarligt på en sådan måde, at de ikke dækker for autoriseret afmærkning, herunder færdselstavler, vejvisningstavler eller lignende udstyr, forhindrer hensigtsmæssige oversigtsforhold eller i øvrigt udgør en fare for trafiksikkerheden.

Valgplakater må endvidere ikke hænges op på en måde, der medfører skader på eller ændringer af vejtræer eller master til vejbelysning, hegn og indretninger til forsyningsvirksomhed. Det er derfor ikke tilladt at sømme, nagle eller skrue valgplakater op i træerne, ligesom der heller ikke må saves eller beskæres for at kunne hænge valgplakater op.

Ophængte valgplakater skal være forsynet med navn, adresse, e-mailadresse og telefonnummer på den fysiske eller juridiske person (f.eks. partiorganisationen), der har iværksat ophængningen af valgplakaterne. Oplysninger om en juridisk person (partiorganisation eller lignende) skal altid suppleres med oplysninger om navn, adresse, e-mailadresse og telefonnummer på en fysisk person (kontaktperson), der repræsenterer den pågældende partiorganisation eller lignende.

Hvor må valgplakater ikke hænges op? 

Valgplakater må ikke hænges op:

  • på eller over motorveje, motortrafikveje og disse vejes rampeanlæg,
  • i midterrabatter, rundkørsler, midterøer og lign. på strækninger, hvor den tilladte hastighed er over 60 km/t.,
  • i midterrabatter, rundkørsler, midterøer og lign. på strækninger, hvor den tilladte hastighed midlertidigt er nedsat til 60 km/t. eller derunder,
  • på samme indretning som autoriseret afmærkning, herunder færdselstavler, vejvisningstavler eller lignende vejudstyr,
  • på højspændingsmaster, transformerstationer, kabelskabe og lignende,
  • nærmere end 0,5 meter fra kørebanekant eller 0,3 m fra cykelstikant målt fra den nærmeste kant af valgplakaten,
  • lavere end 2,3 m direkte over fortov eller cykelsti målt fra nederste kant af valgplakaten,
  • højere end 1,5 m under laveste strømførende ledning målt fra øverste kant af valgplakaten, eller
  • på en sådan måde, at valgplakaten kan medføre skader på eller ændringer af vejtræer eller master til vejbelysning, hegn og indretninger til forsyningsvirksomhed.
Endvidere skal valgplakater ophænges forsvarligt på en sådan måde, at de ikke dækker for autoriseret afmærkning, herunder færdselstavler, vejvisningstavler eller lignende udstyr, forhindrer hensigtsmæssige oversigtsforhold eller i øvrigt udgør en fare for trafiksikkerheden.

Hvornår kan myndighederne nedtage valgplakater, og hvem skal betale udgifterne herved?
Valgplakater, som er ophængt i strid med ovennævnte regler, skal nedtages inden 24 timer efter, at vejmyndigheden har meddelt påbud herom.

Vejmyndigheden kan nedtage valgplakater, som ikke er nedtaget inden for ovennævnte frist eller er ophængt uden for den tilladte periode. Vejmyndigheden kan endvidere nedtage valgplakater, som er ophængt i strid med reglerne og ikke indeholder de krævede kontaktoplysninger.

Vejmyndigheden skal straks efter nedtagning bede ophængeren henholdsvis kontaktpersonen om at afhente valgplakaterne. Valgplakater, der ikke er afhentet senest 6 måneder efter valget, kan destrueres. 

V​ejmyndigheden eller politiet kan altid straks tage valgplakater ned, der er hængt op, så de udgør en umiddelbar og konkret fare for trafiksikkerheden.

Vejmyndighedens og politiets udgifter til nedtagning af valgplakater samt udgifter til udbedring af skader på vejtræer og indretninger betales af ophængeren. Hvis det ikke er muligt at pålægge ophængeren de nævnte udgifter, kan den fysiske eller juridiske person, der er anført på valgplakaten, pålægges at afholde disse udgifter, medmindre den pågældende kan sandsynliggøre, at ophængningen ikke er sket på den pågældendes foranledning. Hvis valgplakaten ikke indeholder de nævnte kontaktoplysninger, kan den fysiske eller juridiske person, der agiteres for på valgplakaten, pålægges at afholde disse udgifter, medmindre den pågældende kan sandsynliggøre, at ophængningen ikke er sket på den pågældendes foranledning.


​​​
​​

Kontakt

Borgerservice

Åbningstider
Nexø, Møllevænget 1
Tirsdage: 09.00 – 15.00

Rønne, Landemærket 26
Mandag: 10.00-16.00
Tirsdag: Lukket
Onsdag: 12.00-15.00
Torsdag: 10.00-17.00
Fredag: 10.00-13.00

Tlf. 56 92 00 00

Kontakt valgsekretariatet
Skriv til: valgsekretariat@brk.dk

Stemmeprocent ved sidste valg

Kommunalvalget
november 2021

Samlet stemmeprocent for Bornholm var 72,91 

Se flere historiske info/data fra tidligere valg på denne side: Forside - valg.dk