Del på facebook

Mad og måltider

​Sunde mad- og måltidsvaner har i samspil med bl.a. bevægelse stor betydning for at fremme og bevare et godt helbred og for at forebygge overvægt samt en række sygdomme.

Anbefalinger til børn

Har du spørgsmål om dit barns mad og måltider
 

Anbefalinger til voksne

Gravide

Ældre

Sund kost – også i en sen alder – er med til at bevare et godt helbred.

Se en film om sund kost her. Bemærk, når du klikker på linket, accepterer du samtidig at Youtube sætter trackingcookies på din computer.

Er du over 65 år anbefales det, at du fortsat følger de officielle kostråd samtidig med, at der er nogle særlige råd du skal være opmærksom på:

  • Bevar din muskelmasse ved at være fysisk aktiv 30 minutter dagligt og spis proteinrige madvarer som fisk, fjerkræ, æg, mælkeprodukter, kød eller bælgfrugter. Læs mere om muskelmasse her.
  • Pas på dine knogler ved at indtage kalk og D-vitamin. Ved at indtage ½ liter mælk og/eller et par skiver ost dagligt, får du tilstrækkeligt med kalk. D-vitamin får du bl.a. fra sild, makrel og laks.

    • Er du over 70 år anbefales det, at du tager dagligt tilskud af d-vitamin og kalk.

  • Hold øje med vægten – pludseligt vægttab eller vægtøgning kan være dårligt for helbredet. Oplever du pludselig vægttab eller vægtøgning, er det en god ide at tale med din læge. Læs mere om vægttab eller vægtøgning her.

Overvægtige børn

Overvægtige voksne

  • Hvis du er overvægtig og gerne vil tabe dig, kan du

Læse mere i pjece fra Komiteen for Sundhedsoplysning - Små skridt til vægttab her (pdf)

Læse mere i pjece fra Komiteen for Sundhedsoplysning - 10 veje til vægttab her (pdf)

Få Klar besked om vægttab på Altomkost.dk her