Tidspunkt |
Emne |
Beskrivelse |
Februar |
Budgetvejledning for 2019 vedtages |
Vejledningen beskriver processen og fastlægger samtidig tidsplanen. |
Marts |
Strukturelle udfordringer og ubalance i budget 2020 |
Budget 2020 tager udgangspunkt i budget 2019 inkl. overslagsår. For uddybning se boks " Budgetprocessen fra budgetoverslagsår til budgetforslag".
Udgangspunktet for budget 2020 ventes påvirket i negativ retning af en række forhold. Se mere i sag om Strukturelle udfordringer budget 2020
Til trods for at Økonomi- og Indenrigsministeriet først melder skatter, tilskud og udligning ud til kommunerne den 1. juli, er det vurderet at Bornholms Regionskommune ud fra tilbagegangskriteriet, står til en betragtelig reduktion i tilskud og udligning. Se ovennævnte sag for uddybning.
Andelen af tilskud og udligning udgør i 2019 37 % af kommunens budget. For en uddybning af budget 2019 se siden om vedtaget budget 2019.
Summen af ovenstående forhold giver et foreløbigt overslag over en ubalance i budget 2020 på godt 100 mio. kr.
Derfor er en række tiltag iværksat – se boks "Tiltag til at imødegå økonomiske udfordringer 2020".
|
Marts |
Befolkningsprognose |
Den årlige befolkningsprognose udarbejdes med henblik på at forudsige befolkningsudviklingen med det formål at skabe et grundlag til at forudse udgifter i forbindelse med budgettet, samt at skabe et kvalificeret bud på fremtidens alderssammensætning, børnetal, til- og fraflyttere, antal udenlandske tilflyttere og meget andet.
Befolkningsprognosen anvendes både i forhold til budgetlægningen, og i forbindelse med den fysiske planlægning og planlægningen af den offentlige service. I den langsigtede planlægning handler det bl.a. om pasningsbehovet og antallet af skolesøgende børn i fremtiden, og dermed det forventede behov for børnehaver og skoler.
|
April |
Demografi-korrektioner – tilpasning af budget 2020-2023 som følge af den forventede befolkningsudvikling. |
Ud fra befolkningsprognosen tilpasses budgettet for de kommende år, således at serviceniveauet i udgangspunktet fortsætter uændret, også når der bliver flere eller færre i befolkningen, der efterspørger dagtilbud, skoletilbud, ældrepleje mv. Dette kaldes demografikorrektion.
Budgettet for 2020 og frem ændres derfor ud fra, at der ventes en stigning i antallet af børn i dagtilbud og et fald i antallet børn i skolealderen samt at antallet af ældre i alderen fra 67 år forventes at stige især for aldersgruppen 75-79 år. Dvs der tilføres midler til dagtilbudsområdet og ældreområdet ud fra det øgede antal borgere i de aldersgrupper. Samtidig fjernes midler fra skoleområdet ud fra forventet faldende børnetal - således at det ventes at servicen fortsætter på nuværende niveau.
|
Marts- april |
Målarbejdet særligt med henblik på sammenhænge mellem visioner, mål og styrings-dokumenter:
- opsamling på mål og økonomi for budget 2017 og 2018
- en tidlig evaluering af udvalgenes langsigtede mål
- mål for 2019 i forhold til budget 2019
|
Mål og budget
Hvert år udarbejder udvalgene i forbindelse med budgettet, mål for det kommende år. Det er gennem målene, at det politiske niveau sætter retning for den service kommunen yder borgerne og virksomhederne og for udviklingen af Bornholm.
Langsigtede mål
Kommunalbestyrelsen besluttede i forbindelse med budget 2019 udvalgenes langsigtede mål samt budgetmålene for 2019.
Udvalgene drøfter i foråret 2019 de langsigtede mål fra sidste års visionsproces med henblik på at vurdere disse med udgangspunkt i den udvikling, der har været siden vedtagelsen.
|
Maj |
Dialogmøder mellem udvalg og centre
|
Fagudvalg og tilhørende centre mødes til dialogmøder om udvalgenes mål, udfordringer og opmærksomhedspunkter. |
15. maj |
|
|
Juni |
Mål |
Udvalgene vedtager mål for budget 2020 samt eventuelle justeringer i langsigtede mål
Udvalgenes mål.pdf
|
Rykket |
Økonomiaftale |
Aftale mellem KL og regeringen om kommunernes økonomi for 2019 samt udmelding af tilskud og udligning, hvorefter budgetbalancen genberegnes - se boks " Budgetprocessen fra budgetoverslagsår til budgetforslag". |
25. juni |
Budgetmøde 1: |
Drøftelse af udvalgenes mål, forventninger til økonomien, ønsker til større anlæg og større prioriteringer |
12. sept
NY
|
Budgetmøde 2
|
Gennemgang af det tekniske basisbudget og budgetforudsætninger.
Fastsættelse af den endelige ramme for spareforslag.
|
13. sept
NY
|
Høring |
Forslag sendes i høring og til kommentering hos de høringsberettigede parter |
August |
Ansøgninger til budgettet |
19. august er frist for eksterne parter til at sende ansøgninger, som ønskes at indgå i kommunalbestyrelsens drøftelser af budget 2020 |
24. september |
Høringsfrist på spareforslag mv. |
Frist for indsendelse af høringssvar kl. 12.00
Samlede høringssvar.pdf
|
27. september NY |
Partiernes budgetforslag |
Partierne fremsender deres budgetforslag |
1.-2. oktober
NY
|
Budget-forhandlinger |
Kommunalbestyrelsen mødes til budgetforhandlinger |
4. oktober
NY
|
Høring |
Nye og ændrede forslag fra budgetforhandlinger sendes i høring og til kommentering hos de høringsberettigede parter. |
7. oktober (ekstraordinært møde)
|
1. behandling af budgetforslaget |
1. behandling af budgetforslaget i Økonomi- Erhvervs- og Planudvalget – baseret på forliget og overdragelse til KB til godkendelse |
10. oktober |
1. behandling af budgetforslaget |
1. behandling af budgetforslaget i Kommunalbestyrelsen |
10. oktober |
Svar på ansøgning om særtilskud |
KL forventer, at svar på ansøgning om særtilskud foreligger på dette tidspunkt |
Oktober |
Borgmestermøde |
Borgmestermøde i KL-regi |
21. okt |
Høringsfrist |
Frist for indsendelse af høringssvar kl. 8.00 |
28. oktober (ekstraordinært møde)
|
2. behandling af budgettet |
2. behandling af budgettet i Økonomi- Erhvervs- og Planudvalget |
31. oktober
(ekstraordinært møde)
|
2. behandling af budgettet |
2. behandling af budgettet i Kommunalbestyrelsen |
nov-dec |
Dialogmøder mellem udvalg og centre om det vedtagne budget |
|