Hvem kan søge?
Der bliver givet støtte til grupper af frivillige, frivillige sociale foreninger og organisationer, herunder landsorganisationer, der yder en aktiverende og forebyggende indsats på Bornholm.
Hvis en forening kan opnå støtte efter folkeoplysningsloven, kan foreningen ikke samtidig tildeles støtte efter servicelovens § 18 til samme formål. Læs evt. mere her
på kommunens hjemmeside om folkeoplysende foreninger.
Hvordan søger jeg?
Til ansøgningen skal du bruge foreningens CVR-nummer og vedtægter samt regnskab, der indsendes elektronisk til
post@brk.dk sammen med ansøgningen.
En frivillig forening eller gruppe af frivillige skal have CVR-nummer, hvis den vil søge offentlige tilskud. Læs mere på Erhvervstyrelsens hjemmeside om hvordan en forening eller gruppe af frivillige får et CVR-nummer.
Ansøgning om midler til frivilligt social arbejde.
Hvordan laver jeg regnskabet?
Du skal indsende et regnskab for de bevilligede midler senest 31. marts det følgende år.
Regnskab med posteringer for anvendelse af de tildelte § 18 midler, skal være opstillet så det klart fremgår at det bevilgede beløb udelukkende anvendes til de ansøgte aktiviteter, aktiviteter hvis formål ikke samtidig må være dækket af midler tildelt via folkeoplysningsloven
Beløb under kr. 100.000 skal foreningens regnskab underskrives af en
valgt revisor
- valgt revisor en anden person end kasseren og
- kan være et bestyrelsesmedlem som ikke sidder i bestyrelsen
- og regnskabet godkendes/ underskrives af valgt revisor og samtlige bestyrelsesmedlemmer
- eller som minimum godkendes regnskabet på generalforsamlingen og underskrives af bestyrelsen og generalforsamlingsdirigenten
Beløb over kr. 100.000 godkendes af
en statsautoriseret eller registreret revisor
Regnskabet skal indsendes elektronisk til
post@brk.dk
Vi brugte ikke det fulde beløb
Hvis du har fået bevilget penge, og ikke har fået brugt dem i samme år, skal ubrugte midler skal være returneret senest den 31. marts til Bornholms Regionskommune på bankkonto nr. 4720 000 1 006 053. Husk at mærke overførslen med '§ 18'.
Hvornår kan jeg søge?
Fra Hovedpuljen er der ansøgningsfrist 1. onsdag i november. Ansøgningerne behandles i Social og Sundhedsudvalget i december måned. Afgørelserne offentliggøres umiddelbart efter og ansøgere modtager hurtigst muligt skriftlig besked. Udbetalinger vil være i starten af det nye år.
Fra den mindre Udviklingspuljen kan der søges i perioden fra 1. januar til 30. september, og er reserveret til at støtte fornyelse, udvikling og initiativer der opstår i årets løb.
Hvad er retningslinjerne?
§ 18-midler er tilskud til frivillige sociale foreninger eller grupper.
Social- og sundhedsudvalget har i november 2019 opdateret og tilpasset retningslinjerne for tildeling af § 18-midler til de aktuelle behov i foreningslivet og i Bornholms Regionskommunen.
Nyt: Fremadrettet vil det kun være muligt at søge puljen for et år ad gangen. Udviklingspuljen er reduceret fra kr. 50.000 til kr. 25.000
Her kan du læse og printe Retningslinjer §18 puljen, 3. udgave november 2019 (åbner i nyt vindue)
Søg puljer og fonde
Da der er stor efterspørgsel efter § 18 midlerne, anbefales det at foreningerne også søger andre puljer og fonde. Læs om Satspuljemidlerne: www.sum.dk og om mulighederne i
Puljeguiden: www.puljeguiden.dk, hvor konsulent i Bornholms Regionskommune, Niels C. Andersen kan kontaktes for at få login, og øvrig hjælp ansøgninger. Tlf. 56 92 13 03 eller mail
Niels.Chresten.Andersen@brk.dk
Læs rådgivningsguiden om fundraising på hjemmesiden Center for Frivilligt Socialt Arbejde (åbner i nyt vindue)