Om ejendomsbidrag
Bornholms Regionskommune opkræver rottebekæmpelse, skorstensfejning samt renovation og miljøafgift.
Betaling
Ejendomsbidraget bliver fra 2025 opkrævet i 1 rate med forfaldsdato d. 1. januar og med sidste rettidig betaling d. 10. februar.
Rykkerprocedure- ved for sen betaling
- Morarente pr. påbegyndt måned
- Rykkergebyr på 250 kr. pr. rykker 1 og rykker 2
- Oversendes til inddrivelse hos SKAT
Ved betaling af gæld stoppes rykkerproceduren.
Information om ejendomsbidrag fra 1. januar 2024
Fra d. 1. januar 2024, er der sket en ændring i Gebyrlovens §4.
Gebyrloven
»§ 4. Ejendomsbidrag, jf. stk. 2, opkræves i en eller to lige store rater efter kommunalbestyrelsens nærmere bestemmelse med forfaldstid den 1. i de måneder, som kommunalbestyrelsen bestemmer. Kommunalbestyrelsen fastsætter den sidste rettidige betalingsdag, der skal ligge senest 15 dage fra forfaldsdagen. Stiftelsesdatoen for et ejendomsbidrag er den 1. januar i det år, det vedrører»
Det betyder, at den som er tinglyst ejer af ejendommen pr. 1. januar, vil blive opkrævet ejendomsbidrag for hele året. Foretages der ejerskifte med overtagelsesdato efter d. 1. januar, vil den nye ejer først blive opkrævet ejendomsbidrag året efter købet.
Bornholms Regionskommune opkræver ejendomsbidrag i 2 rater, henholdsvis 1.januar og 1. juli.
Sælges ejendommen mellem 1. januar og 1. juli, kan det være en god idé, at sælger betaler 2. rate i forbindelse med handlen. Sælger, mægler eller advokat, kan derfor skrive til ejendomsskat@brk.dk og bede os om at fakturere 2. rate straks.
Ejendommens adresse og ejendomsnummer bedes påføres ved anmodning om fakturering. Vi skal have besked på, hvem indbetalingskortet skal fremsendes til.
Reguleringer ifm. ændringer i renovation mm. vil blive udskrevet til den aktuelle ejer.
Derfor, når ny ejer har overtaget ejendommen, og der foretages ændring i renovation, vil denne ændring blive opkrævet eller være til gode hos ny ejer.
Ny vurdering på din ejendom
KL har foreslået landets kommuner, at lægge information på hjemmesiden om ejendomsvurderinger, da der vil komme efterreguleringer på baggrund af 2020-vurderingerne.
Boligejere får besked om grundskylden for 2021-23
Fra april 2024 får mange boligejere nye ændrede ejendomsskattebilletter for skatteårene 2021-23.
Grundskyld på et foreløbigt grundlag
Da grundskylden for 2021, 2022 og 2023 blev beregnet, var 2020-vurderingen for ejerboliger endnu ikke klar. Derfor er grundskylden for disse år i første omgang blevet opkrævet på et midlertidigt grundlag. Nu udsender vurderingsmyndighederne løbende de nye vurderinger pr. 1. januar 2020 til boligejerne. På den baggrund beregnes den endelige skat på baggrund af 2020-vurderingen af kommunen og grundskylden for 2021, 2022 og 2023 efterreguleres.
Efterregulering af grundskyld: Ny ejendomsskattebillet fra kommunen
Når kommunen har beregnet den endelige grundskyld på baggrund af 2020-vurderingen, sender kommunen en ny ejendomsskattebillet for hvert af skatteårene 2021-2023. Til og med 2023 var der skatteloft på grundskylden, der begrænser, hvor meget den kan stige hvert år. Da langt de fleste boligejere er tilmeldt indefrysningsordningen for grundskyld, vil eventuelle stigninger også typisk blive indefrosset, så du først skal betale, når du sælger boligen. Det betyder, at 2020-vurderingen får begrænset økonomisk betydning for de fleste boligejere.
Sådan beregner vi din grundskyld for årene 2021-2023 (vurderingsportalen.dk)
Har du købt eller solgt for nyligt? Vær opmærksom, når grundskylden bliver efterreguleret
Det er den aktuelle ejer, der får en eventuel opkrævning eller penge tilbage, når kommunen efterregulerer grundskylden for 2021-2023 på baggrund af 2020-vurderingen. Vi opfordrer til, at du tjekker købsaftalen, hvis du er ny ejer og har fået en opkrævning fra kommunen på grundskyld for en periode, hvor den tidligere ejer ejede ejendommen. Det samme gælder tidligere ejer, hvis kommunen har udbetalt overskydende grundskyld til den nye ejer.
Ny ejer efter 1. januar 2021: Efterregulering af grundskyld (vurderingsportalen.dk)
Lån til betaling af ejendomsskatter (indefrysning af ejendomsskatter for pensionister)
For personer, der har nået folkepensionsalderen eller får udbetalt social pension eller efterløn og har fast bopæl her i landet, er der mulighed for at søge lån til betaling af ejendomsskatter.
Reglerne er fastsat i Lov om lån til betaling af ejendomsskatter.
I 2024 overtager skatteforvaltningen låneordningen fra kommunerne. Fra november 2023 kan du ansøge om et pensionistlån via TastSelv/boligskattelån, som du finder på skat.dk.
Har du allerede et lån?
Hvis du har et aktivt pensionistlån i kommunen, vil Skatteforvaltningen automatisk oprette et nyt lån, når staten overtager låneordningen i 2024. Det nye lån vil gælde for skatteåret 2024. På din forskudsopgørelse kan du se, hvor meget vi forventer, at du kommer til at låne i 2024.
Skatteforvaltningen vil på et senere tidspunkt tinglyse sikkerhed for lånet. Når skatteåret 2024 er slut, vil det endelige lån til grundskyld blive stiftet. Herefter vil det fremgå af en personlig låneoversigt på TastSelv på skat.dk.
Gamle lån bliver hos kommunen
Alle pensionistlån hos kommunerne bliver standset, når Skatteforvaltningen overtager låneordningen den 1. januar 2024. Lånene sættes i bero, men der vil fortsat komme renter på. Du behøver dog ikke betale lån eller renter tilbage, før du sælger den ejendom, du har lån i.
De kommunale pensionistlån frem til 2024 bliver indtil videre i kommunerne. Hvis du vil have overblik over dine lån frem til 2024, skal du derfor kontakte den kommune, der har bevilget lånet (den kommune, som ejendommen ligger i).
Søg om lån til betaling af ejendomsskatter
Lån til stigning i grundskyld (indefrysningsperioden)
I forbindelse med Regeringens boligudspil "Tryghed for boligejerne" blev der indført en indefrysningsordning. Det betyder, at har du en stigning i din grundskyld, får du indefrosset stigningen.
Hidtil har låneordningen ligget i kommunerne. Fra 2024 flytter den til skatteforvaltningen. Fremover til- og fravælger du indefrysning på din forskudsopgørelse.
Hvis du hidtil har indefrosset din grundskyld hos kommunen, vil låneordningen automatisk fortsætte med de nye skatteregler. Men fra 2024 indefryser du eventuelle stigninger i både grundskyld og ejendomsværdiskat. Samtidig kommer der renter på ny indefrysning fra 1. januar 2024.
Lån oprettet i 2023 eller tidligere skal fortsat betales tilbage til kommunen. Det er også kommunen, der kan oplyse, hvor meget du evt. har lånt til og med den 31. december 2023.
Når du sælger din bolig, får du automatisk en opkrævning af eventuelle lån.
Om grundskyld, afgifter m.v.:
Grundskyld:
Fra 1/1-2024 overgår opkrævningen af grundskylden til SKAT. Det betyder, at grundskylden fra 2024 bliver opkrævet via forskuds- og årsopgørelsen. Hvis du ikke har en forskudsopgørelse vil der blive fremsendt en opkrævning.
Hvis du har yderligere spørgsmål til din grundskyld, skal henvendelsen rettes til SKAT.
Kommunalbestyrelsen har besluttet, at omkostningerne ved den kommunale bekæmpelse af rotter skal dækkes ved, at hver selvstændig ejendom opkræves et gebyr. Hver ejendom betaler:
- fast afgift på kr. 110,61
- bebygget grundareal op til 250 kvm kr. 1,081 pr. kvm
- bebygget grundareal over 250 kvm kr. 0,540 pr. kvm
Gebyret beregnes som en sats pr. bebyggede antal kvadratmeter ifølge BBR-meddelelsen pr. 1/1-2024.
Spørgsmål til rottebekæmpelse kan ske til Center for Miljø, Plan og Kultur,
tlf. 56 92 00 00
Renovation
Kommunen opkræver afgifter til renovation og miljøafgift for:
Bornholms Affaldsbehandling (BOFA)
Almegårdsvej 8
3700 Rønne
Tlf. 56 92 55 00.
Renovationskørsel udføres af Meldgaard og Fugato.
Framelding af renovationsordning
Du kan framelde dig renovationsordningen hvis:
- Borgerens hus er ubeboeligt pga. renovering/ombygning, som tager mere end 3 måneder. Fritagelsen gælder for indsamlingsordningerne, men borgeren vil fortsat blive opkrævet gebyrer for administration og genbrugspladser. Fritagelse gives for maks. 1 år ad gangen, og kun, hvis der ikke er registreret nogen borgere på adressen.
- Borgeren skal opholde sig uden for hjemmet i mere end 3 måneder pga. helbredsrelaterede årsager (f.eks. ophold på plejehjem, sygehus eller behandlingshjem). Fritagelsen gælder alle gebyrer. Fritagelsen gives indtil borgeren flytter tilbage eller huset sælges.
- Grunden er ubebygget og ubenyttet.
- Ejendommen er erklæret ubeboelig i BBR.
Henvendelse kan ske til BOFA via:
- Selvbetjeningsløsningen på BOFA's hjemmeside, www.bofa.dk
- App'en Affaldsportal
- Mail til mail@bofa.dk
- Telefon 56 92 55 00