Billede af ikoner fra digitale medier
Del på facebook
Skip Navigation LinksBRK Borger Børn, unge, familie Digital dannelse og trivsel

Digital dannelse og trivsel

Målet for opdragelse er at skabe myndige mennesker, der kan gebærde sig i fællesskaber – uanset om de finder sted på fodboldbanen eller TikTok! (Citat; formand for Medierådet for Børn og unge; Stine Liv Johansen.)

Vi ved, at børn og unge mennesker i dag bruger rigtig meget af deres vågne tid på sociale medier. Så vi skal sikre at vores børn og unge mennesker lærer at begå sig digitalt. Skabe grobund for en åben, men også kritisk tilgang til on-line livet gennem barndommen og ungdommen.

Ved at opnå digital dannelse så påvirkes både trivsel og tone mennesker imellem.

​Hvad er digital dannelse? Og hvad kan jeg finde her?

Dannelse er et pædagogisk redskab. En rød tråd gennem opdragelse og gennem livet. Dannelse er at ville noget og at ville vide noget. Dannelse er en spørgen til livet.

Digital dannelse er i samme familie som dannelse, men vi har sat digital foran. Og man må sige, at det digitale er kendetegnet ved, at være et skridt foran. Vi skal møde digital dannelse med lysten til at ville noget og til at ville vide noget. Ellers stikker det af.

Derfor er "Digital dannelse" nu er at finde på BRK´s hjemmeside. For at fremme dannelse – også ind i den digital verden, som fylder mere og mere.

Når du besøger siden, hvad enten du er lærer, anden underviser, pædagog i en daginstitution, forælder, bedsteforælder, vejleder, kontaktperson, foreningsmenneske eller blot nysgerrig, så er formålet, at der skal være noget for alle. Hensigten er, at lærere, pædagoger og andre der arbejder med børn og unge kan finde inspirationsmateriale til undervisningsforløb fra 0. klasse til og med 10. klasse.

Der er fokus på forældre med ønsket om, at siden kan inspirere, guide og henvise.

Der findes en linksamling som løbende vil gennemgå et eftersyn, så den hele tiden vil fremstå aktuel og brugbar.     

Siden er inddelt i kategorier for at fremme overskuelighed. Digitale medier bevæger sig hele tiden. Det meste deles! Hurtigt! Blandt mange! Mennesker mødes og "søde" digitale fænomener opstår.

Det kan virke uoverskueligt at forholde sig til i en hverdag, hvor der er mange andre vigtige gøremål. I et månedligt nyhedsbrev vil vi forsøge, at indfange den seneste tids nye digitale fænomener. Der vil undervejs komme anbefalinger, advarsler og noget midt imellem. Formålet er at oplyse og forhåbentlig give plads til et godt grin eller en let panderynken?

I er altid velkomne til at rette henvendelse, hvis I mener der mangler noget. Eller komme med input over emner der i et nyhedsbrev kunne sættes fokus på.

Gå ind og tjek siden. Og find alt det der ikke blev plads til her.

 

Dennis Lindholm Nielsen, Digital dannelses- og trivselskonsulent, BRK

 

Internetfænomener

Der opstår hele tiden nye internetfænomener. Her lister vi en masse fænomener op og forklarer, hvad de betyder.

 

Cookie
En cookie er en lille tekstfil eller genvej, som firmaer bag hjemmesiden gemmer på din computer, tablet eller telefon, når du besøger deres site. På mange måder tjener cookies et godt formål. Det er nemlig ved hjælp af cookies, at dine indstillinger og præferencer for siden gemmes. Det er f.eks. cookies, der sørger for, at en hjemmeside fortsat vises på det sprog, du har valgt, og det er cookies, der gemmer dine varer i indkøbskurven.

https://gdpr.dk/persondataforordningen/cookies/

 

#Hashtag
Hashtag bruges til at afmærke emneord. Dansk politik har emneordet #dkpol. Her kan du følge med i dansk politik.

# kaldes også nummertallet, da det ofte erstatter nr. Har en sang ligget nummer 1 på hitlisten, så kan man skrive #1.

https://redbarnet.dk/foraeldre/leksikon/hvad-er-et-hashtag/

 

Influencers
Særligt unge mennesker forholder sig til influencers. Influencers er betalt af firmaer for at sprede kendskabet til et bestemt varemærke. Influenceren forsøger at påvirke sine følgere til at benytte (købe) bestemte varer. Oftest handler det om sundhed, mode etc. De "vigtigste" eller mest populære influencers i Danmark har mellem 100.000 – 300.000 følgere. Dermed er det let og billigt for et givent firma at benytte sig af influencers. Moderne form for marketing.

https://faktalink.dk/influencere

https://www.altinget.dk/kultur/artikel/debat-der-findes-andre-influencere-end-fie-laursen#.Xulmc8YI8FE.email

 

Fake news
Fake news begrebet kendes muligvis bedst fra Donald Trump. Men begrebet fake har eksisteret længe. I dag spredes fake news som aldrig før via sociale- og digitale nyhedsmedier. I linket nedenunder kan du tjekke om du kan spotte "fake" fra "truth"?

https://videnskab.dk/topic/fake-news

https://videnskab.dk/kultur-samfund/saadan-undergraver-fake-news-og-konspirationer-demokratiet

 

FakeApp
For at arbejde med Deepfake kræves en FakeApp. Det er fascinerende og byder på endeløse muligheder. Samtidig er det skræmmende troværdigt. Det er svært at afsløre et gennemarbejdet Deepfake. I linket nedenfor er et eksempel på en dygtig FakeApp bruger:

https://www.youtube.com/watch?v=BU9YAHigNx8

 

FaceApp
FaceApp er et foto- og videoredigeringsprogram til iOS og Android. Appen genererer meget realistiske transformationer af menneske ansigter på fotografier ved hjælp af neurale netværk baseret på kunstig intelligens. Vil du vide mere kan du med fordel aktivere linket nedenfor.

https://www.dr.dk/radio/p1/digitalt  

 

Deepfake
Deepfakes videoer skabes med hjælp af kunstig intelligens, hvor én persons ansigt sættes på en anden persons krop. Begrebet Deepfakes stammer fra Reddit-brugeren "Deepfakes". "Deepfakes" skabte videoer, som underminerer sandheden. Et fænomen, som senere blev opkaldt efter ham. "Deepfakes" gjorde det til sit speciale, at bruge kvinders ansigter i pornofilm. Han udskiftede ansigterne. Husk: Udvikles de med ond hensigt er de ulovlige og inkriminerende.   

https://www.youtube.com/watch?v=gLoI9hAX9dw

https://www.creativebloq.com/features/deepfake-examples

https://www.dr.dk/radio/p1/digitalt

 

Hurtcore
For at få "Hurtcore" sat i en forståelsesramme vil jeg anbefale den podcast, som er udgivet af DR p1: "Mænd der ødelægger kvinder". Jeg har indsat linket øverst af de fire indsatte links.

https://www.dr.dk/radio/p1/maend-der-odelaegger-kvinder

https://redbarnet.dk/sletdet/lovgivning/hurtcore/

https://cfdp.dk/tema/vrede-unge-maend/

https://www.youtube.com/watch?v=cW67XTdFejg 

 

Shitstorm
Shitstorm er et andet ord for mediestorm. Begrebet bruges i sammenhæng med en online dækning. En shitstorm kendetegnes ved, at en stor mængde klager, negativ omtale og/eller negative anmeldelser opnår en vis størrelse og dækning, der ikke længere kan kontrolleres eller håndteres. På DR P1 findes et program du kan podcaste. Det er sat ind som første link nedenfor.

https://www.dr.dk/radio/p1/shitstorm

https://www.atak.dk/online-reputation-management/shitstorm/

https://finans.dk/erhverv/ECE10193954/shitstorms-disse-10-historier-fik-danskerne-op-af-stolene-i-2017/?ctxref=ext 

 

Phishing
Phishing er et internetfænomen, hvor svindlere forsøger at franarre internetbrugeres personoplysninger; brugernavn, adgangskode, kreditkort eller netbanksoplysninger via mail.

 

Smishing
Smishing foregår via sms beskeder, hvor afsenderen forsøger at franarre modtageren sine personlige oplysninger; betalingskort, NemID-oplysninger eller andre private oplysninger.

 

Vishing
Vishing (voice phishing) er når folk bliver ringet op på telefonen for at lokke den ind på websites, der lokker samme oplysninger ud af dem. Ofte får de kriminelle unge danskere på rejse i verden, til at lave opringningerne. De kriminelle bag disse kriminalitetsformer sidder ofte i udlandet.

Læs om alle 3 fænomener i linket herunder:

https://sikkerdigital.dk/borger/trusler/phishing-og-smishing/

 

Scammed
En online handling hvorved man snyder nogen, ofte med den hensigt at påføre dem et økonomisk tab. Ofte i forbindelse med gaming. Se mere i videoen nedenfor.

https://www.youtube.com/watch?v=HPlcL8MpAzk

 

Fraud
Fraud betyder; snyd eller svig. Det finder sted overalt på nettet. Bankerne er ramt og kunderne er. Nogle udgiver sig for at være en bank, lænser dig for oplysninger og tømmer din konto. Fraud er på facebook, på snapchat – overalt. Installér digitalt selvforsvar så modtager du advarsler.

 

Randsomware
Ransomware er en type malware*, der bruges til at afpresse ejeren af den inficerede enhed til at betale løsepenge for at få adgang til sine egne data igen. Ordet er et portmanteau af de engelske ord "ransom" og "software".

* malicious software: Computerprogrammer, der skader de computere, de kører på.

 

Memes
Første indsatte link nedenfor giver en grundig forklaring på begrebet ”meme”. På godt og ondt!

https://www.iot.dk/hvad-er-et-meme-egentlig/

https://www.youtube.com/watch?v=xFFnntaqiFA

 

Hacking
Hacking betyder kort fortalt uautoriseret adgang til en computer. Men denne adgang kan ske på mange mådet og finde sted på mange niveauer: fra uskyldige drengestreger til storpolitiske krigserklæringer.

https://www.borger.dk/internet-og-sikkerhed/oplevelser-med-it-kriminalitet/hacking-af-brugerprofiler

https://faktalink.dk/titelliste/hacking#anchor2220

https://www.youtube.com/watch?v=dIE5pcUXe8c&feature=youtu.be

 

Kryptering
Kryptering betyder, at den besked, man sender af sted, kodes, og kun personer, som man har accepteret at sende til og modtage fra, er i besiddelse af den nøgle, der kan afkode beskeden. Kryptering kan derfor bruges som beskyttelse mod overvågning og hacking. Vil du vide mere på en sjov måde? Tjek nedenstående link til ”The imitation Game".

https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000002887/the-imitation-game

 

Sociale medier - hvilke medier findes der og hvad kan de?

Før du går on-line hos din favorit udbyder, så kan du med fordel tjekke denne hjemmeside for at se om din favorit p.t har problemer, eller om der er noget du bør være opmærksom på? https://downdetector.dk/

 

Facebook
Facebook et onlinebaseret socialt netværk, og hjemmesiden er den mest besøgte af sin slags på hele World Wide Web. Siden har omkring to milliarder aktive brugere, og hver dag kommer der 250.000 nye. Udover Facebook selv, ejes tre af de andre fire mest benyttede sociale medier også af Facebook Inc. Det er WhatsApp, Messenger og Instagram, der har henholdsvis 1,3 mia., 1,2 mia. og 0,8 mia. brugere.

https://da.wikipedia.org/wiki/Facebook

 

Instagram
Instagram er en onlinebaseret fotodelings- og social netværkstjeneste, der gør det muligt for brugerne at tage et billede, anvende et digitalt filter til deling, samt dele det på en række sociale netværkstjenester, herunder Instagrams egen. Instagram er et socialt medie, hvor du har mulighed for at dele billeder og videoer med andre personer i netværket. Man har mulighed for at skrive beskrivende tekster til sine videoer eller billeder, ligesom man har mulighed for at kommentere på andres indlæg. Det er muligt at følge personer på Instagram, så du får deres indlæg i din nyhedsstrøm.

https://www.socialemedier.dk/hvad-er-instagram/

 

Whatsapp (software)
Ifølge Wikipedia er "WhatsApp" en internetafhængig softwareapplikation udviklet til smartphones. Ud over sms-funktionen, kan applikationen også bruges til at danne gruppechat, sende billeder, video- og lydmediebeskeder imellem brugerne af WhatsApp. Applikationen er tilgængelig til iPhone- og Androidsmartphones.

https://www.whatsapp.com/?lang=da

 

Twitter
På Wikipedia kan man læse at "Twitter" er et socialt netværk og mikro-blogging-værktøj, der giver brugerne mulighed for at sende og læse statusbeskeder – også kendt som tweets.

https://twitter.com/twitter

https://twitter.com?lang=da

 

Pinterest
Pinterest er et socialt netværk med fokus på deling af fotos. Brugeren deler og kommenterer fotos og skaber således, en social identitet via sine interesser, som inddeles i forskellige boards.

https://www.pinterest.dk/

https://apps.apple.com/dk/app/pinterest/id429047995?l=da 

 

TikTok
Wikipedia fortæller, at TikTok er et socialt netværk, hvor brugere kan dele korte videoer med sang-efterligning, dans eller de kan vise deres talenter. Grundlagt i 2012. Mediet beskyldes for at ”høste” for meget data og er på kant med GDPR*.

*https://gdpr.dk/

https://redbarnet.dk/foraeldre/leksikon/hvad-er-tiktok/

https://www.youtube.com/watch?v=qKLIb3Qy78Y

https://www.youtube.com/watch?v=y7_S_5dnxEk

https://www.version2.dk/artikel/datatilsynet-vil-undersoege-tiktok-overholder-gdpr-1090896?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=v2_daglig

 

Reddit 
Reddit er en social nyheds- og underholdningshjemmeside, hvor registrerede brugere indsender indhold i form af links eller tekst. Brugere stemmer derefter hver indgivelse "op" eller "ned" for at rangere stillingen og bestemme positionen på webstedets sider.

https://www.redditinc.com/

 

Youtube
YouTube er webportal, hvor man frit kan dele sine videoklip. Brugere kan uploade videoer, se andres videoer, kommentere og like hinandens videoer. Dog er det begrænset hvor lange videoerne må være. Videoerne bliver vist ved hjælp af Adobe Flash-teknologi og HTML5. Youtube er populært blandt børn og unge, men voksne er også storforbrugere. 

https://www.youtube.com/

 

Snapchat
Snapchat er et instant messaging-program til smartphones og tablets. Det gør det muligt at tage fotos, optage videoer og tilføje tekst og tegninger, og derefter sende det til venner. Derudover er der både tekst- og videobaseret chat. Snapchat er kæmpestort blandt børn og unge. Snapchat har et sikkerhedscenter, hvor der findes en masse nyttig viden. Se link nedenfor:

https://www.snap.com/da-DK/safety/safety-center

https://www.berlingske.dk/samfund/bruger-du-iphone-snapchat-eller-apps-tre-ting-du-maaske-ikke-ved 

 

F3-app (Social spørgeapp som "Sarahah", "Ask.fm" og "Formspring")
En anonym social netværkstjeneste, hvor man anonymt kan stille spørgsmål og sende hinanden beskeder. (Der er nu en opgradering, der giver mulighed for at se hvem der har skrevet til dig eller sendt dig et spørgsmål). Red Barnet skriver dette (se link nedenfor);

https://redbarnet.dk/foraeldre/leksikon/hvad-er-f3/

https://bornsvilkar.dk/faa-gode-raad/gode-raad-om-anonyme-spoergeapps-til-boern/ 

 

Tumblr
Tumblr er en micro-blogging social netværkings-website, der blev startet i 2007 af David Karp. Siden er nu ejet af Automatic. Siden gør det også muligt for folk at dele flere forskellige slags medier. Heriblandt billeder, lydfiler og det er derudover også muligt at følge og kommentere på andre brugeres opslag.

https://www.tumblr.com/

 

Twitch
Twitch er et website med livestreaming fra computerspil og andet. Du kan streame dit eget spil som så kan ses af andre. Twitch blev oprettet i 2011, og det tog blot 3 år at blive det fjerdestørste website i USA målt på datamængde, placeret efter Netflix, Apple og Google, og med 50 millioner brugere om måneden.

https://www.twitch.tv/

 

WeChat
En kinesisk multifunktionel besked-, sociale medie- og mobilbetalingsapp, som er udviklet af Tencent. Den blev lanceret i 2011 og blev en af verdens største mobile apps i 2018 med over 1 milliard aktive brugere hver måned. WeChat er blevet beskrevet som Kinas "app for alting" og en "super app" på grund af dens mange funktioner. På grund af dens popularitet bliver brugeraktivitet på WeChat brugt til masseovervågning i Kina. WeChat censurerer emner, som er politisk følsomme i Kina.  

https://www.wechat.com/en/

 

Qzone
I Kina er Twitter og Facebook ulovligt. Derfor er der en stor interesse hos kinesiske firmaer for at udvikle sociale medier og sociale apps. Qzone er én af dem.

Qzone er ifølge Wikipedia et websted med socialt netværk baseret i Kina. Qzone blev oprettet af Tencent i 2005. Det giver brugerne mulighed for at skrive blogs, føre dagbøger, sende fotos, lytte til musik og se videoer.

https://medium.com/@socialmannet/qzone-social-network-e4df4c51e667

 

Digital dannelse og Gaming

Læs om sociale, nysgerrige og konkurrerende computerspillere, om digitale diagnoser, gaming og psykologi og spilafhængighed/Gaming Disorder. Du finder også mange gode links om gaming.

Roblox

Hvad er Roblox?

 

Digital sundhed

Begrebet "digital sundhed" er vigtigt at forholde sig til i.f.t vores brug af skærme. Som forældre ved I, at digitale medier fylder meget hjemme. Lærerne kan fortælle samme historie fra skolerne. Børn påvirkes via digitale medieplatforme. Derfor er opmærksomhed på børnenes brug af digitale medier vigtigt. Der er let at blive urolig; Får børn for meget skærmtid? Sover de nok? Hvad med motion? Hvordan kan I, som forældre forholde jer til jeres barn/unge menneske og deres skærmbrug?  

Skolelederforeningen og læge og forfatter Imran Rashid sætter fokus på digital sundhed. Imran Rashid har skrevet flere bøger – se under links og i afsnittet litteratur. Bøgerne har fokus rettet mod det u-kritiske skærmforbrug. Imran Rashid forholder sig til søvn, forstyrrelser og familietid. Under links findes råd og inspiration. 

I samarbejdet mellem skole og forældre skal fordybelse, virkelyst, kundskaber, ligeværd og demokrati fremmes. Ikke just digitale platformes spidskompetencer.

Børns digitale rejse starter i hjemmet. Begrebet i-Pasning bruges af Imran Rashid. Hvor mange forældre har ikke i en snæver vending ladet en i-Pad varetage en let omgang børnepasning? Det er ikke nødvendigvis dårligt. Men I er nødt til at vide, hvad de helt små overlades til, når I lader en fremmed passe dem. Når I iværksætter i-Pasning, så skal I aftale, hvad der må ses og i hvor lang tid? Findes der overhovedet en anbefalet skærmtid? Til det sidste vil jeg anbefale, at I kigger under links.

For meget i-Pasning bliver et problem den dag, barnet går fra underholdning til undervisning. Det høje tempo og det frie valg er ikke gangbart i skolen. Underholdning stiller ikke børn bedre i forhold til undervisningsparathed.

Vejen til sunde digitale vaner går via forældrene. Børn gør, hvad vi voksne gør. Ikke, hvad vi voksne siger.

Digital sundhed handler også om trivsel og mistrivsel. Der kan være en hård tone på digitale medier. Mobning og eksklusion er en udfordring. Ensomhed stortrives blandt unge. Digitale fællesskaber skal plejes. Digitale usunde fællesskaber skal stækkes. Skab digitale fællesskaber med jeres barn. De vil så gerne dele med jer.

Lav regler sammen med jeres barn. Regler for hele familien. Sæt rammen sammen med andre forældre. Lav forældreaftaler på forældremøder i klassen. Forny dem.

Skab tid og rum til digital sundhed. Der er ikke langt fra faldgrube til guldgrube.

Links til digital sundhed

https://www.digitalsundhed.dk/

https://mediesundhed.dk/viden-om/boern-og-digitale-medier/

https://redbarnet.dk/foraeldre/

https://bornsvilkar.dk/faa-gode-raad/digitalt-liv/foraeldre/

https://www.skolelederforeningen.org/media/43494/guide-til-foraeldre-om-gode-digitale-vaner.pdf

https://drimranrashid.com/da/artikler/sunde-digitale-vaner/

https://vimeo.com/323449201

https://www.medieraadet.dk/medieradet/digitaldannelse/der-er-sa-meget-foraeldre-ikke-forstar

https://www.centerforboerneliv.dk/media/attachments/2020/06/29/erfaringsopsamling-gode-digitale-vaner.pdf

https://bornsvilkar.dk/wp-content/uploads/2019/02/BV-Digital-Dannelse-Del-3.pdf

https://sensitiv.dk/boern-og-skaermtid-gode-raad/

https://tryg.dk/gode-raad/unge-paa-nettet

https://mindhelper.dk/videoer

https://www.sst.dk/da/Opgaver/Forebyggelse/Indsatser/Fokusomraader/Sundhed-og-digitale-medier

https://pfa.dk/privat/sundhed/sunde-digitale-vaner/ 

 

Influencers/Influenter

"Influencer-industrien bør samlet forpligte sig til at overholde fælles, klare retningslinjer, som håndhæves af et nævn". Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær i Red Barnet. 

Ifølge EU-databeskyttelsesforordningen GDPR (læs om GDPR under Influencer links), er det ikke tilladt at indsamle og bruge børns data uden samtykke fra forældre. Virkeligheden er en anden.

Lovgivningen lyder beskyttende, men digitale platforme i dag kan fralægge sig ansvaret for indhold til børn på simpel vis: De kan overlade det fulde ansvar til forældrene.

 

Derfor er der brug for at se nærmere på Influencers og Kidfluencers, som børn og unge mennesker ofte følger via et socialt medie.

Ifølge Faktalink; https://faktalink.dk så er en Influencer defineret som;

En influencer er en "kendt" person, der bruger sin rækkevidde og indflydelse på særligt sociale medier til at lave reklame – oftest mod betaling – for en sag, et budskab eller et produkt. En influencer bruger oftest digitale platforme til at nå sit publikum og har typisk mange følgere.

 

Udbydere af sociale medier ved at børn ned til 1 år bruger iPads. Forældre er købestærke. Store firmaer tager influencers alvorligt. Især influencers med mange følgere. Pengepungens størrelse fylder fortsat mere end etik og moral. Fordi det er lidt de lovløses territorium. Endnu!     

Ifølge direktøren af SuperAwesome, Dylan Colling, indsamler reklameindustrien i gennemsnit mere end 72 millioner datapunkter på hvert barn, inden det når at fejre 13 års fødselsdag.

 

Camilla Mehlsen, Rådgiver og forfatter til Teknologiens testpiloter skriver sådan om Kidfluencers:  

Kidfluencers: Stjernerne på sociale medier bliver stadig yngre, men den voksende "kidfluencerøkonomi" bunder i en hyklerisk tilgang fra digitale platforme som YouTube, Instagram, Snapchat og TikTok, der officielt mener, at børn under 13 år ikke hører hjemme på deres platforme, men ikke gør noget for at få børnene væk.

 

Børn skal kunne følge deres "yndlingsyoutuber" eller logge på Instagram uden at risikere deres selvværd, uden at risikere spillegæld eller et knæk i livet, fordi de følger influencernes opfordringer til casinospil, Brazilian buttlift eller sugardating.

 

Heldigvis kan influencers også noget i forhold til at få meldt vigtige budskaber ud:

Da Regeringen lukkede Danmark ned i marts 2020 (Covid 19) brugte den to indflydelsesrige influencers; Sofie Linde (+500.000 følgere) og Rasmus Brohave/Lakserytteren (+1mio. følgere) for at formidle Corona forholdsregler ud til de unge. Det var den hurtigste, sikreste og klogeste vej ud med et lide kedeligt budskab til de unge: "Sprit dine hænder og vis hensyn". Videoen er vist og delt mere end én million gange. Læs mere under Influencer links. 

Influencer links:

https://redbarnet.dk/nyheder/debat-influencer-industrien-skal-samlet-tage-ansvar-for-at-beskytte-boern/

https://gdpr.dk/ (Databeskyttelsesforordningen og persondataforordningen er det samme).

https://www.kommunikationsforum.dk/artikler/Influencers-i-boernestoerrelse

https://loggershut.dk/hvad-er-en-influencer (Loggershut "hjælper" kommende influencers).

https://loggershut.dk/hvad-er-en-influencer (En Influencer definerer Influencer på YouTube).

https://teenstyle.dk/blog/hvad-er-en-influencer/

https://cocolab.club/13-danske-influencers-du-skal-holde-oje-med-i-2020/

https://digitalt.tv/ny-serie-om-influencers-paa-yousee/ (Dansk tv-serie om Influencers).

https://tv.tv2.dk/foelg-mig (Her kan en Influencer følges).

https://www.youtube.com/watch?v=VObZz6LquuY (Ryans World, 9 årig dreng - Influencerstjerne).

https://bureaubiz.dk/klumme/kidfluencers-er-de-nye-supermodeller/

https://www.information.dk/kultur/2020/03/naar-regeringen-kalder-melder-baade-dronningen-lakserytteren-coronatjeneste

https://loggershut.dk/virksomhed/forbrugerombudsmanden-bloggere (Her kan du læse om de krav, der blandet andet stilles til en reklame via YouTube). 

Nyhedsbreve

Nyhedsbrev nr. 1 - Er digital dannelse vigtigt?

Nyhedsbrev nr. 2 

Nyhedsbrev nr. 3 - Vane eller?

Nyhedsbrev nr. 4 - Glædelig grooming-fri jul

Nyhedsbrev nr. 5 - Skærmen er ikke (alene) svaret!

Litteratur vedrørende sociale medier, mobiltelefonbrug og ungeliv

Lykke Møller Kristensen "Børn & Sociale Medier - Guide til forældre med børn på sociale medier" 

Anders Colding-Jørgensen "Hov, et egern". Lær at forstå din digitale tjekkeadfærd.

Imran Rashid "SLUK - Kunsten at overleve i en digital verden"

Imran Rashid og Søren Kenner; "Offline - Digital manipulation på smartphones og digitale medier"  

Imran Rashid "SUNDE VANER - skabt med vilje"

Imran Rashid og Kristina May Pries "Tænd fantasien"

Catherine Price "Jeg slukker nu". Få et sundt forhold til din telefon.

Milla Mølgaard "DELT". En bog om digitale sexkrænkelser.

Vincent Hendricks og Camilla Mehlsen "Like". Shitstorme, Fake News og FOMO.

Camilla Mehlsen og Vincent Hendricks "Hvordan vi bliver digitalt dannede"

Vincent Hendricks "Vend verden - Genvind autonomien"

Richard Bandler "Brug din hjerne – til en forandring".

Sabine Lemire "Opfør dig ordentligt og vær en god ven – også når du er online".

Ulla Dyrløv og Charlotte Bjerregaard "Få styr på dit barns digitale liv"

Malene Charlotte Larsen "Børn, unge og medier"

Råd til småbørnsforældre

Medierådets holdning til digital dannelse på førskoleområdet 

 

Ofte stillede spørgsmål - og råd til forældre til børnehavebørn og/eller skolebørn

Bliv klogere på, hvordan du kan hjælpe børn og unge til digital trivsel og dannelse

Hvorfor er sociale medier så vigtige? Hvorfor er spil ofte målrettede drenge? Hvorfor bruger børn og unge (og voksne) så meget tid ved skærmene? De spørgsmål stiller mange forældre sig selv. Og vi håber at kunne afklare og svare på nogle af de spørgsmål I måtte have?

Sociale medier indeholder mange fantastiske muligheder for virtuelle fællesskaber, men mobning, møder med fremmede og skjulte forretningsmekanismer er også en del af den digitale virkelighed.

I øvrigt minder "Momio"www.momio.me om Facebook og er et godt alternativ for børn. Og "Snapseed" - https://snapseed.online/ er en fin billed-app og et godt alternativ til Instagram. Det fungerer på mange måder som Instagram.

Et ofte stillet spørgsmål er eksempelvis, hvad aldersgrænsen er for at få en profil på Facebook, Instagram og Twitter og hvorfor?

Det spørgsmål og mange andre kan I finde svar på i de links der hører til "Ofte stillede spørgsmål". Svarene kan hjælpe med at få et overblik over det, I som forældre skal være opmærksomme på, når det gælder jeres barns digitale liv.

Til jer der virkelig har lyst til at gå i dybden. Det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd; Vive har udgivet en rapport i 2020; "Børn og unges trivsel og brug af digitale medier". Link til Vive findes under "Link til ofte stillede spørgsmål". 

Link til ofte stillede spørgsmål

https://bornsvilkar.dk/faa-gode-raad/digitalt-liv/

http://www.promptchal.dk/ofte-stillede-sporgsmal

https://bornsvilkar.dk/digital-dannelse-i-boernehoejde/

https://helpdesken.dk/hvor-gammel-skal-man-vaere-for-at-faa-instagram/

https://redbarnet.dk/sletdet/gode-raad-til-dig/

https://redbarnet.dk/sletdet/spoergsmaal-og-svar/ofte-stillede-spoergsmaal/hvad-er-aldersgraensen-for-at-faa-en-profil-paa-facebook-instagram-og-twitter-og-hvorfor/

https://faktalink.dk/titelliste/unge-og-sociale-medier

https://redbarnet.dk/foraeldre/somemorfar/

https://redbarnet.dk/foraeldre/somedigmig/

https://www.medieraadet.dk/files/docs/2019-03/Der%20er%20saa%20meget%20foraeldre%20ikke%20forstaar.._0.pdf

https://www.vive.dk/media/pure/15089/4329811 

Flere links

https://digitaldannelse.org/

https://digitaldannelse.org/vidensbase/it-i-undervisningen-10-teknologier-du-skal-kende/

https://www.socialemedier.dk/

https://mediesundhed.dk/ - I fællesskab sikrer vi børn og unges mentale sundhed og seksuelle trivsel i en digital kultur.

https://cfdp.dk/ - Center for Digital Pædagogik - her er inspirationsmateriale og vigtig litteratur.

https://cfdp.dk/tema/vrede-unge-maend/

https://cyberhus.dk/ - Cyberhus hører under Center for Digital Pædagogik.

https://cfdp.dk/tema/gaming/case-gaming-gruppen-aarhus/

https://redbarnet.dk/ - Her finder du rigtig meget i.f.t børn, unge og Sociale Medier.

https://redbarnet.dk/foraeldre/leksikon/ - Vigtigt og sjovt opslagsværk. Når du trykker på ”ordet” fremkommer forklaringen.

https://redbarnet.dk/sletdet/

https://redbarnet.dk/foraeldre/leksikon/hvad-er-smart-reglerne/

https://www.dr.dk/

https://www.dr.dk/nyheder/indland/saadan-genkender-du-en-manipulerende-kraenker-paa-nettet-og-derfor-er-det-saa-svaert

https://www.medieraadet.dk/

https://www.medieraadet.dk/medieradet/temaer/some-ungepanelets-anbefalinger

https://www.medieraadet.dk/medieradet/temaer/er-du-rigtig-digitalt-klog - Quiz.

https://bornsvilkar.dk/ - fagtelefon 35 55 55 58

https://bornsvilkar.dk/det-goer-vi/mobning/ 

http://tekno.dk/article/du-bestemmer-selv/

http://digitaldialog.dk/

https://dkr.dk/

https://www.dr.dk/mitliv/tema/sociale-medier

https://digipippi.dk/ - Særligt til piger mellem 7-13 år – ”Vi gør teknologi sjovt".

https://www.uvm.dk/

https://www.psykiatrifonden.dk/

https://www.sexogsamfund.dk/

https://sikkerdigital.dk/

https://videnskab.dk/

https://faktalink.dk/

https://faktalink.dk/titelliste/unge-og-sociale-medier

https://faktalink.dk/born-unges-medievaner

https://bornetelefonen.dk/

https://mindhelper.dk/ - Et hjælpsomt site som har fokus på ensomhed.

https://talmedboern.dk/ 

https://www.information.dk/debat/2008/07/digitale-boernelokker - En kronik fra 2008, men evig-gyldig – ”en opskrift på moderne børnelokkeri” af psykolog/børnepykiater Helene Almind Jansen.

https://www.fremforsk.dk/

https://politi.dk/ - NC3 – Nationalt Cyber Crime Center i Rigspolitiet.

https://sikkertinternet.dk/

https://www.borger.dk/ - Internet og sikkerhed.

https://www.clio.me/ - Komplet digitalt undervisningsmateriale til dansk på alle trin.

https://www.folkeskolen.dk/

https://www.folkeskolen.dk/579543/boern-savner-voksnes-hjaelp-mod-digital-mobning

https://www.nets.eu/ - Phishing

https://cert.dk/ - Phishing

https://www.kursusfabrikken.dk/sociale-medier-liste/

https://www.tryghed.dk/

https://analogist.dk/ - Adfærdspsykolog Anders Colding-Jørgensen har skrevet bogen; ”Hov, et egern” – psykologien bag vores tjekke-adfærd.

https://tech-test.dk/forsvar-dig-selv-digitalt/

https://dcum.dk/

https://filmcentralen.dk/

https://buster.dk/

https://www.youtube.com/watch?v=Z2fo-9H_4Xs - Forældrepanelet.

https://www.sst.dk/da/opgaver/forebyggelse/indsatser/fokusomraader/sundhed-og-digitale-medier/skaermbrug-0-15-aar 

 

Kontakt

Digital dannelses- og trivselskonsulent
Dennis Lindholm Nielsen

Center for Børn og Familie
Det Gule Team
Dr. Kabells Vej 24A
3700 Rønne

Telefontid: 8.00-16.00 på hverdage

Telefon: 30 18 05 39
Mail: Dennis.Lindholm.Nielsen@brk.dk

Skriv gerne.

Eksterne links

Mangler du mere specifik viden på et særligt udvalgt socialt medie, så tjek www.socialemedier.dk

Mest benyttede sociale medier i Danmark

Tal og statistikker om sociale medier